شیعه 12

وبلاگ تخصصی امیر المومنین (ع)

شیعه 12

وبلاگ تخصصی امیر المومنین (ع)

چهارشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۱، ۰۹:۰۰ ب.ظ

آیا شعر معروف مولوی درست است؟

جلال الدین محمد بلخی (مولوی) در دفتر اول  مثنوی خود داستان مبارزه حضرت علی علیه السلام و عمرو بن عبدود را  به صورت شعری سروده است و از این طریق جوانمردی و اخلاص آن حضرت را ستوده است . خلاصه ماجرا به این صورت است که:

حضرت در جنگ خندق با عمرو بن عبدود رو به رو شد و  بعد از چیرگی بر عمرو، او بر صورت مبارک حضرت آب دهان انداخت. آن حضرت از روی سینه  او برخاست و چندم قدم دور شد و دوباره برگشت و سر از تن آن دشمن خدا جدا کرد. زرهی  گران قیمت و بی‏نظیر بر تن عمرو بود و انتظار همه این بود که آن حضرت زره را به  عنوان غنیمت از تن عمرو، به در آورد؛ ولی ایشان بدون برداشتن غنیمتی، از کنار جسد  عمرو عبور کرد و به لشکرگاه مسلمانان بازگشت.

نکته اول این است که مولانا امیرالمومنین (علیه السلام) است نه کس دیگر.

دوم آن است که یکسری منابع شیعه مخالف این داستان است که اینجا این مشکل برطرف خواهد شد.

اینک قسمت اول این شعر را می خوانیم:

از علی آموز اخلاص عمل                         شیر حق را دان مطهر از دغل
در غزا بر پهلوانی دست یافت                    زود شمشیری بر آورد و شتافت
او خدو انداخت در روی علی                     افتخار هر نبی و هر ولی
آن خدو زد بر رخی که روی ماه                  سجده آرد پیش او در سجده‌گاه
در زمان انداخت شمشیر آن علی              کرد او اندر غزااش کاهلی
گشت حیران آن مبارز زین عمل                 وز نمودن عفو و رحمت بی‌محل
گفت بر من تیغ تیز افراشتی                     از چه افکندی مرا بگذاشتی
آن چه دیدی بهتر از پیکار من                     تا شدی تو سست در اشکار من
آن چه دیدی که چنین خشمت نشست      تا چنان برقی نمود و باز جست
آن چه دیدی که مرا زان عکس دید              در دل و جان شعله‌ای آمد پدید
آن چه دیدی برتر از کون و مکان                 که به از جان بود و بخشیدیم جان
...

اما سندی در جلد 41  صفحه  51بحار الانوار پیدا کرده ام که در اختیار شما قرار داده ام:

الطبری : ولما أدرک عمرو بن عبدود لم یضربه ، فوقعوا فی علی علیه السلام فرد عنه حذیفة 

فقال النبی صلى الله علیه وآله : مه یاحذیفة فإن علیا سیذکر سبب وقفته ، ثم إنه ضربه ، فلما جاء سأله النبی صلى الله علیه وآله عن ذلک فقال : قد کان شتم أمی وتفل فی وجهی ، فخشیت أن أضربه لحظ نفسی ، فترکته حتى سکن مابی ثم قتلته فی الله .
وإنه لما امتنع من البیعة جرت من الاسباب ما هو معروف ، فاحتمل وصبر ، وروی أنه لما طالبوه بالبیعة قال له الاول : بایع ، قال : فإن لم أفعل فمه ؟ قال : والله الذی لا إله إلا هو نضرب عنقک ، قال : فالتفت علی علیه السلام إلى القبر فقال : " یا ابن أم إن القوم استضعفونی وکادوا یقتلوننی " .

اما نکته ی بعدی آن است که بحار الانوار از طبری سنی نقل کرده است! آیا علامه  مجلسی این روایت را صحیح دانسته و نقل کرده است؟!
حتماً نظر بدهید!

نظرات (۴)

۳۰ بهمن ۹۱ ، ۲۰:۱۵ محمد صادق نصیری

نظر من این است که مجلسی می خواسته ما را آگاه کند و از اشتباه بودن آن ما را مطلع کند .ما در روایت های شیعه داریم که امیرالمومنین همه دشمنان را فقط با یک ضربه به هلاکت می رساندند.

منتظر نطرات شما هستم

علامه مجلسه از باب اسکات خصم این نظر طبری رو آوردن
یعنی این جوری گفتن:
«ما که روایات شما رو قبول نداریم، سخنان طبری رو هم قبول نداریم، با این حال خود شما به فضائل امیرالمومنین علیه السلام معترف هستین.»
پاسخ:
دوست عزیز این  فضیلت از امیر المومنین نیست،بلکه نشان از ضعف امیرالمومنین در فرو بردن خشم دارد . خشم امیرالمومنین خشم خداست.
من می دونم که این فضیلت نیست
اما شما با دید شیعی به قضیه نگاه می کنید
در حالی که اگر با دید شنی نگاه کنید فضیلت است
در مقام احتماج هم باید دید ما دید سنی باشد نه شیعه
۰۱ آبان ۹۲ ، ۲۱:۰۳ عبد الرحمن
حضرت رسول فرمودند :
ضربت علی فی الیوم الخندق افضل من عبادة الثقلین 
ضربه علی در روز خندق از عبادت جن و انس از اول خلقت تا انتهای ان ، برتر است 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی